sleep easy, food easy

17 sept.

Sunt cuvintele cele mai potrivite in a exprima viata pe Samothraki. Au fost mai multe cuvinte si texte care mi-au umblat prin minte, nerabdatoare sa fie scrise pe hartia online, sa spuna ceva extraordinar despre insula asta. Am si acum o gramada de idei pe care vreau sa le astern pe hartie, ca si cum textul e deja gata si nu trebuie decat sa ma asez in fata tastaturii, mainile vor scrie singure. Mi se par toate extraordinare, fie pentru ca-s ale mele, fie ca, pur si simplu, chiar sunt. Insa pentru moment am ales aceste cuvinte, care nu-s ale mele, dar pe care le gasesc cele mai potrivite. Eu as fi spus ca e locul unde inveti sa traiesti cat mai simplu, fara pretentii, domestic, sa arunci niste haine pe tine, indiferent cum arati, ceilalti pe vor iubi asa cum esti, locul unde nu te simti obligat sa mananci frumos, unde poti manca cu mana din farfurii si castroane care nu se mai termina, locul unde hrana este usor de procurat, locul unde somnul e somn si o poti face oriunde si oricand vrei tu, un somn linistit, locul unde ai ocazia sa simti ca traiesti doar daca stai de la 10 zile in sus, locul unde cresc buruieni mirositoare, buruienile mirodenii sau bururienile salbatice, e lumea copacilor caraghiosi, cu trunchiuri groase si goale, cu forme felurite si strambe, locul unde caprele sunt peste tot, nici nu trebuie sa le vezi ca sa le simti prezenta, locul unde timpul nu mai conteaza, locul unde chiar ai ocazia sa convietuiesi cu si in natura, locul unde nu incetezi sa te minunezi de culorile naturii, de formele ei, de mirosul ei, locul unde poti pescui primitiv, inotand si infingand „sulita” in pesti sau prinzand de cap crabii (daca incercati vreodata, sa stiti ca e periculos si o faceti pe propria raspundere, atentie la caracatite, sunt cele mai dificile, din cauza tentaculelor, cand e vorba de pescuitul cu mana – cica doare!), locul unde poti iubi fara sa te intrebe nimeni nimic, nici chiar cel iubit, unde poti iubi si sa lasi, locul unde poti sa mergi de nebun pe strazi, pe munti, sa te pierzi, locul unde te poti catara, unde poti inventa jocuri, locul unde poti sa mori de pofta pentru un saganaki, locul unde papilele gustative o iau razna si un orgasm (sa ne amintim) ar fi bine venit dupa o masa porceasca, locul unde batranii ies in cafenele si fac politica in fata unei cafele si a unui pahar cu apa, locul unde a juca table e sport national, locul unde barbatii tineri nu se amesteca cu cei mai in varsta, locul unde barbatii par mai multi decat femeile (ce am vazut eu pe strazi si i-am numarat din priviri), locul unde nici nu trebuie sa stii sa vorbesti, doar sa stii sa mimezi, oamenii sunt dispusi sa te invete limba lor, locul unde oamenii isi iau intotdeauna pauza de pranz intre 13 si 17 si nu gasesti nimic deschis, cu exceptia unor baruri si restaurante, special concepute pentru turisti, locul unde nu stii ce e aia munca, stres, deadline-uri, greseli, clienti…
A fost… Samothraki
Cel mai mult mi-a placut saganaki, mancarea, muntii, aerul, marea, sa ma catar pe munti, sa ma joc de-a „mergi pe poteca cu bolovani”, sa ma uit la copaci.

Intr-o seara, ca sa luam cina, ne-am hotarat sa incercam ceva nou. Si ne-am spus asa: pe drumul de intoarce spre Therma (din Kamariotissa, orasul port), oprim la prima taverna care ne sare in ochi. Am vazut una, am oprit. Nu era niciun client. Proprietanii, niste oameni in varsta. Foarte draguti si dornici sa ne gateasca ceva. Insa noi vroiam peste si ei nu aveau din ce sa alegem. Asa ca am spus un NU hotarat si am continuat drumul. Am oprit la o taverna specializata in peste. Era desenat pestele pe caseta luminoasa. Domnul proprietar ne-a convins cand ne-a aratat crabul. Crab, sa fie! Acest domn, de meserie pescar, proprietar de taverna si 1000mp de pasune la buza muntelui, a gatit dumnezeieste. Ne-am lins pe degete. Nu mai stiam cum sa mancam si din ce sa mai gustam. Ne-am mozolit cu salata greceasca, cu scoici intr-un sos delicios, picant si foarte aromat, cu crab la gratar, cu tsipouro, cu saganaki… Era un barbat la vreo 30 de ani, poate putin peste, inalt (1,80), brunet, par lung lung, ondulat, ochi mari albastri, sprincene groase, gene lungi, arcuite frumos, barba de un deget. Un barbat frumos. Traia intr-o rulota foarte aproape de bucataria tavernei. Stia cateva cuvinte in engleza, intelegea mai multe daca si gesticulai sau reformulai cat mai simplu si direct. Avea o dubita prapadita, mica si vechitura. Mai avea in curte 2 hamace, un tractor, o alta rulota parasita. L-am intrebat cati oameni traiesc pe insula, permanent. Unde au plecat si pleaca oamenii de pe insula. Daca traieste tot timpul pe insula si chiar aici unde e taverna. Cum reuseste sa traiasca singur aici. Daca ii este greu. Cum a invatat sa gateasca. Daca pescuieste si cum. Daca are barca.
Raspunsurile lui au fost:
Pe insula traiesc acum 2000 de oameni. Insa cu multi ani in urma (zicea last years si facea ochii mari, si mimand din mana trecutul), mai precis prin 1800 si ceva (mi-a scris pe hartie cifrele) au trait pe insula asta 10.000 de oameni. Nu stia precis de ce au plecat. Eu am intuit cateva motive si am inceput sa-l intreb: better job, cities, money.
Sleep easy, Food easy – probabil ca easy inseamna aici si usor si simplu, minimal. No problem. A spus ca nu vrea probleme. Ii place aici.
A invatat sa gateasca din incercari. Uitandu-se la televizor. De la prieteni, de prin carti. Si ii place sa gateasca. Inventeaza. Gateste din orice, sa aiba din ce. A zis ca e foarte usor sa gatesti.
Nu are barca, deci nu pescuieste profesionist. Isi pune ochelarii si inoata. Ii prinde cu mana.

Pentru si mai multe poze si detalii, click aici – Samothraki.

calimera = buna dimineata/ buna ziua
calispera = buna seara
calinihta = noapte buna
isas = un fel de buna/ salutare (cand saluti mai multi)
(am scris cum am auzit eu ca se pronunta)

2 răspunsuri to “sleep easy, food easy”

1. Tamara septembrie 17, 2009 la 7:11 pm #

Yasas pt cand saluti mai multe persoane, yaso pt una singura